top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverRosan van der Zee

Ontpillen - Code Rood

Ik denk dat ik ongeveer vijftien jaar was toen ik begon met het slikken van ‘de pil’. De reden hiervoor was dat ik veel last had van mijn menstruatie. Dit uitte zich in onregelmatigheid, buikpijn en zware emotionele wisselingen. Toch vind ik het achteraf wel vreemd dat de klachten van een vijftienjarige gelijk worden behandeld door het slikken van hormonen. Nu ik drieëntwintig ben, heb ik besloten om te gaan ‘ontpillen’.


Ontpillen, wat is dat?


Dit is een term die ik steeds vaker voorbij zie komen. Veel meer vrouwen – zeker millennials – besluiten dat ze niet meer blindelings de pil willen blijven slikken. Want hoewel de pil bij mij al op jonge leeftijd in mijn schoot is geworpen, had ik eigenlijk geen flauw idee wat ik elke dag precies slikte. Ik was me er al helemaal niet van bewust dat het mijn natuurlijke cyclus volledig op zijn kop zou gooien. Ik vond het vooral wel makkelijk dat ik zeker wist wanneer ik mijn menstruatie had en het zelfs zou kunnen overslaan door simpelweg een keertje door te slikken.


De pil zorgt eigenlijk voor een onzichtbaar slachtveld in je lichaam.


Oké, dat is misschien ietwat overdreven, maar de combinatie van oestrogeen en progestageen zorgt er wel voor dat er geen eisprong meer plaatsvindt, je baarmoederhals een ondoordringbaar fort wordt voor zaadcellen en dat bevruchte eicellen zich niet in de baarmoeder kunnen nestelen waarna ze afsterven. Dat is super handig als je na seksuele interactie niet een ongeplande verrassing wilt, maar ik heb geen seks. Dus tenzij ik de nieuwe Maria ben, is dit hele slachtveld in mijn lichaam ietwat overbodig.


Daarnaast heeft de pil ook nog een aantal minder fijne bijwerkingen (van der Post, 2019):

  • Doorbraakbloedingen of ‘spotting’

  • Hoofdpijn

  • Verminderd libido

  • Pijnlijke of gespannen borsten

  • Stemmingswisselingen

  • Emotionele of sombere stemming

  • Vocht vasthouden

  • Gewichtstoename

  • Misselijkheid

  • Vaginale schimmel (candida)

  • Acne (hoewel de pil hier juist vaak voor wordt geslikt)

  • Migraine

  • Verhoogde kans op hart- en vaatziekten (Spijker, 2019)


Natuurlijk kunnen de bijwerkingen bij iedereen weer anders uitpakken. Ik heb bijvoorbeeld veel last van doorbraakbloedinkjes en ben ik tijdens de stopperiodes spontaan een mentaal wrak terwijl ik tijdens het slikken van de pil juist weer veel meer last heb van een vlak gevoel. Alles bij elkaar zorgt weer voor chronische vermoeidheid. Een voordeel van de pil zou zijn dat je minder last hebt van bloedarmoede, maar hier had ik met de pil net zo goed last van. Ik heb dan ook nog regelmatig met mijn lichaam de vloer gekust. Wel is er een correlatie tussen het slikken van de pil en het minder voorkomen van eierstokkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker. Daarentegen was er wel een verhoogd risico op borstkanker. (Borstkankervereniging Nederland, 2017) Eerlijk gezegd verhoog je door simpelweg voedsel te consumeren of door te gaan hardlopen je risico op kanker al aanzienlijk. Ik denk dat dit een ingewikkeld onderwerp is waarop ik ook niet zo snel het antwoord weet.


Natuurlijk is het stoppen met de pil ook niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Daarom komt hier nog een lijstje met mogelijke bijwerkingen als je met de pil stopt (“7 bijwerkingen die op kunnen spelen wanneer je gaat stoppen met de pil”, 2019):

  • Je huid kan slechter worden. Ongeveer 50% van de meisjes die de pil gaan slikken doen dit vanwege het temperen van acné. Hier heb ik zelf nooit erg last van gehad, maar hoop niet dat ik – nu ik ga ‘ontpillen’ – hier opeens wel last van krijg. Aan de andere kant is het overhoop blijven gooien van mijn gehele hormonale systeem wellicht een ietwat drastische maatregel om eventuele toekomstige puistjes te voorkomen. Er zijn ook mensen die juist zeggen dat hun haar en huid beter is geworden na het stoppen met de pil.

  • Je kunt gelijk zwanger worden. Shockerend… Hiervoor moet je – tenzij je de nieuwe Maria bent – wel eerst bepaalde intieme handelingen voor ondergaan.

  • Je menstruatie wordt waarschijnlijk weer zoals voorheen. In mijn geval zou dat iets minder fijn zijn. Omdat ik al vrij jong met de pil ben begonnen kan dit ondertussen wel zijn veranderd. Het is normaal namelijk zo dat je bij onregelmatige of heftige bloedingen tijdelijk de pil slikt en niet per se de rest van je leven. Als bij mij straks blijkt dat ik er toch te veel last van heb, kan ik altijd kijken naar andere mogelijkheden. Het voordeel is wel dat je mogelijk korter ongesteld bent.

  • Je borsten kunnen gezwollen en gevoelig raken. Dit klinkt in de oren van sommige mensen wellicht aantrekkelijk, maar dit is vooral pijnlijk. Je lichaam bereidt zich dan opeens voor op een eventuele zwangerschap en daarbij hoort melkproductie. Daar worden je borsten dan alvast voor klaargemaakt.

  • Je kan humeurig worden. Dit komt door de plotselinge schommeling in je hormonen. Kijk de komende tijd dus maar een beetje voor me uit voordat ik je belaag met mijn ‘humeur’. Natuurlijk geldt dit niet voor iedere vrouw. Als je hier last van hebt, trekt dit met de tijd vaak weer bij. Uiteindelijk kan je zelfs minder last krijgen van stemmingswisselingen en energieker worden. Mijn vermoeide hoofd zou dat wel waarderen.

  • Je kunt weer meer zin in seks hebben. Dit heb ik eigenlijk nooit echt gehad, maar wie weet ben ik straks wel een bom aan libido. Toch zou ik verbaast staan te kijken van plotse ‘oh oh Cherso’ praktijken in mijn nabije toekomst. Ik vermoed zelf dat mijn libido over het algemeen vrij lui is.

Het is duidelijk dat beide het slikken en het niet slikken van de pil zijn voor en nadelen heeft. Waarom besluit ik dan om te stoppen en niet simpelweg de pil te blijven slikken?

Zoals ik eerder al zei: het heeft een groter effect op mijn lichaam dan ik besefte. Ik heb veel last van vermoeidheid, stemmingswisselingen en andere vage klachten. Tot dusverre dat ik er soms niet eens door kan functioneren. Hiervoor ben ik al vaak naar de huisarts geweest, maar er was eigenlijk nooit een duidelijke oorzaak. Vorige week ging ik weer naar de huisarts en zij raadde me aan om een zwaardere pil te gaan slikken. Een pil die nog meer bijwerkingen met zich meebrengt… In plaats van hierin mee te gaan zei ik haar dat ik er eigenlijk helemaal mee wilde stoppen. Ze keek me even verbaasd aan en leek erover na te moeten denken. Bijna alsof dit niet een vanzelfsprekend iets was. Uiteindelijk antwoordde ze gelukkig dat dat natuurlijk ook een mogelijkheid is.


Al lange tijd twijfel ik om ermee te stoppen en die stap is voor mij groter dan het misschien lijkt. Dus nu schrijf ik hier over het begin van mijn leven zonder het dagelijks slikken van een pilletje bij het tandenpoetsen. Een pilletje dat zo betekenisloos is gaan voelen, maar toch een groots effect heeft op mijn lichaam. Ik ben klaar met al die vage lichamelijke klachten die me volledig kunnen nekken. Door deze stap te zetten hoop ik dat ik daar verandering in kan brengen. Het is nu officieel: ik ga ‘ontpillen’.

A small step for (wo)menkind, one giant leap for my body.


Wordt vervolgd…



Bronvermelding:

· van der Post, A. (2019, 15 mei). De pil als anticonceptie: wat zijn de voor- en nadelen? – 24Baby.nl. Geraadpleegd op 4 november 2019, van https://www.24baby.nl/geboorte/anticonceptie/de-pil/

· Spijker, E. (2019, 17 juli). Bijwerkingen van de pil: kende jij deze gevolgen van de pil al? Geraadpleegd op 4 november 2019, van https://www.cosmopolitan.com/nl/health-en-body/a151642/15-bijwerkingen-van-de-pil-die-je-nog-niet-kende/

· Borstkankervereniging Nederland. (2017, 21 juni). Anticonceptiepil en risico op borstkanker. Geraadpleegd op 4 november 2019, van https://borstkanker.nl/nl/anticonceptiepil-en-borstkanker-risico

· 7 bijwerkingen die op kunnen spelen wanneer je gaat stoppen met de pil. (2019, 11 april). Geraadpleegd op 4 november 2019, van https://www.nsmbl.nl/bijwerkingen-stoppen-met-de-pil/

203 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page